Sınıfta Dersi Oyunlaştırmak İçin Adımlar
Sınıfta dersi oyunlaştırmak, giderek eğitim sürecinin önemli bir parçası haline gelmektedir. Oyunlar, kültürümüzün önemli bir parçasıdır. Buna ek olarak, okula giden çocuklar için eğlenerek öğrenmekten daha iyi bir şey yoktur.
Oyunların çocuk gelişimi ve öğrenme süreci için ne kadar önemli olduğundan daha önce bahsetmiştik. Şimdi ise, çocukları sınıf ortamında eğitebilmek için oyunlardan nasıl faydalanabileceğinizi anlatacağız.
Bunu nasıl yapabileceğinize dair farklı pedagojik yöntemler ve düşünceler vardır. Bu nedenle, sınıfta dersi oyunlaştırmanız için gerekli olan birkaç adımdan bahsedeceğiz.
Sınıfta dersi oyunlaştırmak: Öğrencilerinizi değerlendirin
Sorunları ve zayıf yönleri belirleyin
Öğrencilerinizin sorunlarını veya zayıf yönlerini tespit etmek, sınıfta dersi oyun haline getirmek için en iyi yöntemi belirlemeye yardımcı olabilir. Örneğin, Power Point sunumu yaparken çocukların dikkatinin dağıldığını fark ederseniz, daha ilgi çekici yöntemler kullanmanız gerekebilir.
Çocukların kendi yolunu seçebilecekleri, bir tür “açık dünya” yapılandırması yaparak her slaytın altına bir satır ekleyebilir ve çocukların sonraki slayta geçmesine olanak tanıyabilirsiniz.
Sınıfta bir anket yapın
Öğretmenler, öğrencilerle çalışmaya başlamadan önce her sınıfı tek tek analiz etmelidir. Bu sayede, çocukları motive edebilecek en iyi yönteme karar verebilirler.
Hedefiniz her zaman anlayışlı olmak ve çocukların oynadığı oyunları anlamaya çalışmak olmalıdır. Ardından, çocukların ilgi ve becerilerine uygun oyunları eğitim amaçlı kullanabilirsiniz.
Sınıfta dersi oyunlaştırmanın amaçlarını belirleyin
Eğlendirerek öğretmek için, iyi belirlenmiş amaçlara ihtiyacınız vardır. Buna ek olarak, öğrenmek çocukların kavramları anlayabilmeleri ve beceri geliştirebilmeleri için yardımcı olan davranışsal hedefleri kapsamalıdır.
Buna örnek olarak, bir tarih belirleyerek belirli bir yeteneğe sahip olan öğrencilere yönelik somut bir öğrenme hedefi oluşturabilirsiniz. Davranış hedefi, dikkat dağıtan unsurları sınıfın dışında bırakmaları için çocukları cesaretlendirmek olmalıdır.
Çocuklar bu hedeflerden haberdar olmasa da olur ancak bu hedefleri belirlemek size dersi oyunlaştırma sürecinde yardımcı olacaktır.
Eğitim amaçlı oyunların yapılandırılması
Farklı bir bakış açısı oluşturun
Pek çok öğrenci, eğitim hayatının en üzücü kısmının notları öğrenmek olduğunu düşünmektedir. Bu nedenle, sınıfta dersleri oyuna çevirmek, onların not sistemine olan bakış açısını değiştirebilir. Önemli olan hatalardan ziyade gelişime odaklanmaktır.
Bu nedenle, söz konusu ödevler ve testler olduğunda, öğrencilerinizi geleneksel yöntemlerle veya XP notlandırma sistemi kullanarak değerlendirebilirsiniz. Ayrıca, derse katılım ve çocuğun öğrenmeye gösterdiği çabaya dair noktalardan da ekstra notlar verebilirsiniz.
Örneğin: Testten B+ notu alan bir çocuk 7500 puan toplayabilir. Bu puanlar ise çocuğun dönem içerisinde aldığı diğer puanlara eklenebilir. Böylece çocuklar ne kadar öğrendiklerini ve ne kadar başarılı olduklarını açıkça görebilirler.
Dersi oyunlaştırmak, öğrencilerin ve öğretmenlerin notlandırmayı anlamalarına yardımcı olabilir. 100 ile başlayıp puan kesmek yerine, öğrenciler 0 XPden başlarlar. Başka bir deyişle, çocuklar puan kaybetmez, aksine deneyim kazanırlar.
Aşamaları oluşturmak
Öğretici konular ve üniteler, eğitimciler için açıktır ancak eğer bu konular bir oyun gibi ele alınırsa, çocukların bunları anlaması kolaylaşacaktır. Eğer bir konuyu iyice kavrayıp bir sonrakine geçmek istiyorsanız, çocuklar belirli zorlukların üstesinden gelmelidir.
Bunu yapabilmek için, belirli ön koşullar koyarak bir sonraki seviyeye geçmeden önce öğrencilerden bazı görevleri yerine getirmelerini isteyebilirsiniz. Eğer öğrenciler ödevleri yapmazsa veya derse gelmezse, bir sonraki aşamanın getireceği görevleri tamamlamaya hazır olmazlar.
Dersi oyunlaştırmak: Doğru kaynaklara sahip olmak
Takımlar oluşturun ve kurallar hakkında bilgilendirin
Talimatlara yönelik bir kılavuzun oluşturulması ve dağıtılması, çocukları eğlenerek öğrenme konusunda daha ilgili hale getirebilir. Oyunun nasıl oynanacağını ve geliştirileceğini bu kılavuza yazabilirsiniz.
Bu kılavuzda aşağıdakiler bulunmalıdır:
- Aşamalar nasıl olacak?
- Çocukların yapması gereken görevler
- Çocukların nasıl XP puanı kazanacağı gibi, yeni notlandırma sistemine dair bilgiler
- Çocuğun kazanabileceği ödül türleri ve bunların nasıl kazanılabileceği
Bu, çocukların durumu daha iyi kavramasına yardımcı olur. Buna ek olarak, eğlenceli bir eğitim ortamında başarılı olabilmek için ne yapmaları gerektiğini daha iyi anlarlar.
Gelişimi gözle görülür hale getirin
Öğrencilerinizin kaydettikleri gelişimi görmelerini sağlayın. Dönemin başından beri neler başardıklarını görmelerine izin vermek, dersi oyunlaştırmanın önemli bir sosyal gerekliliğidir ve sınıf arkadaşları arasındaki birlik duygusunu artırmaya yardımcı olur.
Bunu başarabilmek için, her öğrencinin gelişimini ve önemli becerilerini gösteren bir bar grafiği oluşturabilirsiniz. Çocuk bir testten veya ödevden her puan kazandığında, bu grafiği güncelleyerek yeni XP puanlarını ekleyebilirsiniz.
Ödül verin
Eğlenmeyi ve öğrenmeyi bir araya getiren ve öğrencilerin ilgisini çeken bir yöntem bulabilmek için, ödül konusuna önem vermek gerekir.
Bu eğitim sisteminde, ödül vermenin çocukları cesaretlendirdiğini ve çocukların başarılarını ve gelişimlerini görmelerine yardımcı olduğunu ortaya koyan birtakım araştırmalar yapılmıştır.
Günümüzde popüler olan video oyunlarını düşünürseniz, onlarda da benzer bir sistemin olduğunu göreceksiniz. Her bir aşamayı tamamlayan oyuncu, bir başarı elde eder. Görev ne kadar zorsa, ödül de o kadar değerli olur. Sınıfta verebileceğiniz ödüller, her bir göreve özgü olan küçük rozetler olabilir.
Özetlemek gerekirse
Günümüzde, dersleri oyun haline getirme yöntemi oldukça başarılıdır çünkü bu şekilde çocuklar aktif olarak derse katılmak isterler. Doğal bir şekilde, kendilerini oyunun içerisinde bulurlar ve oyunun kurallarını anlamaya çalışırken kendilerini geliştirirler.
Tüm alıntı yapılan kaynaklar, kalitelerini, güvenilirliklerini, güncelliklerini ve geçerliliklerini sağlamak için ekibimiz tarafından derinlemesine incelendi. Bu makalenin bibliyografisi güvenilir ve akademik veya bilimsel doğruluğa sahip olarak kabul edildi.
- Karl Kapp (2012). The Gamification of Learning and Instruction. ASTD. San Francisco.
- T. W. Malone (1981). What makes things fun to learn? A study of intrinsically motivating computer games. Pipeline.